غذاهای ممنوع دوران شیردهی

مصرف کدام خوراکی ها در دوران شیردهی خطرناک است؟

دوران شیردهی، بخشی از زندگی مادران است که ممکن است از دستورالعمل های آن کلافه شوند. یکی از این دستورالعمل ها که اکثر مادران با آن مشکل دارند، غذا هایی است که در دوران شیردهی برای مادر منع مصرف دارند و مادر ها با رعایت کردن این دستور العمل می‌توانند به رشد بهتر کودک خود کمک کنند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با ممنوعیت های غذایی در دوران شیردهی و علت آنها آشنا شوید و یاد بگیرید که چه غذاهایی کودک شما را اذیت می‌کند. 

 

اهمیت تغذیه مادر در دوران شیردهی

از آنجایی که شیر از بدن مادر تولید می‌شود، تغذیه مادر تعیین کننده کیفیت و مقدار شیری است که بدن مادر تولید می‌کند. در واقع هر چقدر مادر غذای سالم تر و مقوی تری در طول روز مصرف کند، شیر او کیفیت بهتری داشته و به سلامتی و رشد مناسب کودک کمک می‌کند. به همین دلیل است که تغذیه مادر در دوران شیردهی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 

در این بخش به شما توصیه میکنیم برای آشنا شدن با بهترین غذایی جهت افزایش میزان شیر مادر، بلاگ " تغذیه مناسب برای افزایش شیر مادر " را مطالعه کنید.

 

ممنوعیت های غذایی مادر در دوران شیردهی

. قهوه: در صورتی که مادر قهوه مصرف کند، کافئین موجود در آن از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و باعث بی قراری و بی خوابی او می‌شود. به همین دلیل لازم است مصرف قهوه خود را قطع کنید یا کاهش دهید. 

 

. شکلات: این ماده غذایی خوشمزه، انرژی نوزاد را بالا برده و به علت مقدار کمی کافئین که درون آن وجود دارد، باعث بروز حالت بی خوابی و بی قراری در نوزاد می‌شود.

 

. گل کلم و بروکلی: با این که به نظر می‌رسد این سبزیجات برای مادر و نوزاد مفید باشند، باعث بالا رفتن احتمال بروز کولیک در نوزادان می‌شوند.

 

. سیر: به دلیل این که این ماده غذایی باعث تغییر مزه شیر مادر می‌شود، ممکن است نوزاد از خوردن آن امتناع کند. بنابراین بهتر است مصرف سیر و غذا هایی که در دستور پخت خود این ماده غذایی را دارند، کاهش دهید. 

 

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : رژیم غذایی وگان در بارداری

 

. جعفری: سبزی جعفری ماده غذایی سالمی است که برای نوزاد ضرری ندارد ولی به دلیل تاثیر آن در کاهش حجم شیر مادر، توصیه می‌شود که مادر در دوران شیردهی آن را مصرف نکند. 

 

. غذاهای پر ادویه: برای سلامتی نوزاد خود لازم است تا حد امکان از غذاهای بدون ادویه یا با ادویه کم تغذیه کنید. همچنین ادویه باعث تغییر طعم شیر مادر می‌شود و ممکن است کودک از خوردن شیر مادر امتناع کند.

 

. الکل: این ماده از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و روی او تاثیر منفی می‌گذارد.

 

. تنباکو و دخانیات: دخانیات نیز مثل الکل بر نوزاد تاثیر منفی دارد و به همین جهت لازم است تا مادر در دوران شیردهی از هرگونه دود و دخانیات دوری کند.

 

. داروها: از آنجایی که برخی از داروها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند و ممکن است روی آنها تاثیر بدی بگذارند، لازم است تا به پزشک خود اطلاع دهید که در دوران شیردهی قرار دارید. در این صورت یا داروی دیگری برای شما تجویز می‌کند یا در صورت لزوم مصرف آن داروی خاص برای شما، توصیه می‌شود که شیردهی شما قطع شده و نوزاد شما از شیر خشک تغذیه ‌کند. 

 

. غذاهای حساسیت زا: برخی از غذا ها مثل میگو و ماهی که دارای جیوه هستند و برخی از غذاهای حساسیت زای دیگر (مثل بادام زمینی) ممکن است برای نوزاد شما مشکل ایجاد کنند، لذا لازم است در دوران شیردهی از این غذاها مصرف نکنید. 

 

تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری سبب کمبود وزن نوزاد حین متولد شدن می‌گردد که این عامل خود سلامتی نوزاد را به خطر خواهد انداخت، به همین دلیل به شما توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این موضوع به بلاگ " عوارض ناشی از کمبود وزن نوزاد " مراجعه فرمایید.

خوراکی های مفید در دوران شیردهی

تا اینجا، درمورد مواد غذایی ممنوعه برای مادر در دوران شیردهی صحبت کردیم. بد نیست تا از غذاهایی که در این دوران برای مادر و شیردهی او مفید هستند نیز صحبت کنیم.

. نان کامل و پاستا: این مواد غذایی به دلیل این که انرژی مناسبی به مادر می‌دهد، برای او مفید است و از جهت دیگر به دلیل این که از نان سفید مواد معدنی و ویتامین های بیشتری نیز دارد، باعث تولید شیر مقوی تری از بدن مادر می‌شود. 

 

. مرغ و گوشت: این مواد غذایی به دلیل غنی بودن از پروتئین، شیر مادر را غنی می‌سازد و به کودک کمک می‌کند که بهتر رشد کند. 

 

. میوه ها: به صورت کلی میوه ها در دوران شیردهی برای مادر و نوزاد مفید هستند اما لازم به ذکر است که سیب، موز و هلو طعم دلچسبی به شیر مادر می‌دهد و مواد مغذی مناسبی نیز برا نوزاد دارد. 

 

. آب: نوشیدن زیاد آب در دوران شیردهی برای مادر اهمیت زیادی دارد. آب هم باعث سرحالی مادر می‌شود و هم باعث افزایش شیردهی مادر می‌شود و به این صورت نوزاد می‌تواند با شیر مادر سیر شود و نیازی به شیر خشک نداشته باشد. 

 

. لازم به ذکر است علاوه بر مصرف مواد غذایی که در بالا ذکر کردیم، به صورت کلی غذای طبیعی و سالم مصرف کنید تا هم خودتان و هم نوزادتان از سلامتی برخوردار باشید. 

 

سخن پایانی

شیردهی برای مادر و نوزاد دوران حساسی است. لازم است در این دوران از مواد غذایی که برای نوزاد شما حساسیت و ناراحتی ایجاد می‌کند دوری کنید. در این دوران مواد غذایی ای از جمله قهوه، شکلات، بروکلی، گل کلم، غذاهای تند و ادویه دار دوری کنید تا هم مشکل و ناراحتی ای برای کودکتان پیش نیاید و هم طعم شیر شما تغییر نکند و نوزاد شما با لذت از شیر شما تغذیه کند. 

 

در انتهای این نوشته به شما توصیه میکنیم که بلاگ " غذاهای ممنوع در دوران بارداری " را از دست ندهید.

 

مطلب های تصادفی